فشارسنج خون دیجیتال

  • آگوست 30, 2019
  • 0
فشارسنج خون دیجیتال

فشار سنج ها به سه نوع جیوه ایی ، عقربه ایی و دیجیتال تقسیم می شوند. از نوع جیوه ایی و عقربه ایی در مطب ها و بیمارستان ها توسط پزشکان و پرستاران استفاده می شود و این کار نیاز به تخصص دارد. اما مدل دیجیتال به دلیل سهولت و آسانی در استفاده و نمایش اعداد برای همه ی افراد از جمله کهنسالان در هر مکانی مانند منزل قابل استفاده است. نیاز به گوشی پزشکی ندارد و برای افراد ناشنوا بسیار مفید است.

این دستگاه در چند نوع موجود هستند. در مدل های نیمه اتوماتیک فقط نمایشگر و سیستم سنجش دیجیتال هستند و باقی اعمال به صورت دستی انجام می شوند. در مدل های اتوماتیک تمام مراحل انجام اندازه گیری فشار خون به صورت خودکار و دیجیتال طی می شود. برای ثبت داده ها و نتایج در همه ی فشار سنج های دیجیتال حافظه تعبیه شده اشت.

فشارسنج خون دیجیتال بازویی

همانند مشابه عقربه ایی خود،  فشارسنج دیجیتال بازویی دارای بازوبند بوده که به دور بازوی فرد بسته می شود.باید توجه کرد که دست صاف و مچ بسته نباشدو کاف یک تا و سانتی متر بالا تر از آرنج و هم سطح قلب بسته شود . مدارها و سنسور هایی درون این کاف ها (بازوبند) وجود دارد که نوسان های ناشی از نیروی جریان خون حاصل از انبساط و انقباض قلب و به دنبال آن، بر بازوبند را دریافت می کند. دامنه هر نوسان به واحد اصلی یعنی میلی متر جیوه تبدیل و بر نمایشگر نشان داده می شود. فشار سنج خودکار بازویی نسبت به مدل های دیگر از اطمینان بهتری برخوردار است.

فشارسنج بازویی

فشارسنج خون دیجیتال مچی

این مدل کاملا اتوماتیک بوده و به جای بازوبند از مچ بند استفاده می شود. عمل پمپاژ و تخلیه هوا به صورت خودکار در مچ بند انجام می شود. تفاوت آن با نوع بازویی در ناحیه ی بسته شدن کاف به جای بازو در مچ دست است.  فشارسنج های مچی در صورت استفاده درست نتیجه قابل قبولی دارند.

فشارسنج مچی

فشار سنج خون دیجیتال انگشتی

فشارسنجی در این مدل با استفاده از انگشت سبابه صورت می گیرد. در صورت هم سطح و راستا نبودن با قلب یا سرد بودن انگشت دست نتیجه نادرستی ارائه می دهند. معمولا این مدل ها از قیمت بالایی نیز برخوردارند.

فشارسنج انگشتی

روش اندازه گیری با فشارسنج های دیجیتال

بازوبند یا مچ بند را در قسمت مناسب دست می بندیم.  پس روشن کردن و زدن دکمه شروع، کاف شروع به باد شدن می کند و پس از رسیدن به مقدار لازم به تدریج از فشار هوا کاسته می شود. اعداد فشار بیشینه یا سیستول و فشار کمینه یا دیاستول و همینطور تعداد ضربان قلب بر روی صفحه نمایش، نشان داده می شود. چراغ یا علامت های رنگی نیز برای نشان دادن وضعیت فشار خون شما وجود دارند که با رنگ قرمز برای فشار بالا، زرد برای  این اطلاعات را برای ثبت دوره ها یادداشت کنید.

مزایای دستگاه های دیجیتال

  • جیوه موجود در مانومتر های جیوه ای، ماده خطرناک برای سلامتی ست. استفاده از دستگاه های الکترونیکی فاقد خطر برای سلامتی انسان است.
  • برای افراد ناشنوا به دلیل عدم نیاز به گوشی و شنیدن صدای کورتکوف مناسب است
  • به دلیل نیاز به خودمراقبتی بیماران و بررسی مداوم این دستگاه ها بسیار مناسب هستند.
  • استفاده از آن راحت و برای مصارف بالینی و عمومی پرکاربرد است.
  • خطاهای ناشی از اندازه گیری توسط انسان به علت دیجیتالی بودن مراحل سنجش در این مدل ها وجود ندارد.
  • فشارسنج های دیجیتالی دارای مقداری حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات اندازه گیری شده هستند.
  • قابل حمل هستند و نسبت به سایر مدل ها وزن کمتری دارند.
  • در مدل های پیشرفته قابلیت ایجاد پروفایل برای دو یا چند کاربر با تعداد رکورد حافظه بالا وجود دارد.

معایب یا استفاده نادرست از دستگاه های دیجیتال

بسیاری از مردم معتقدند که فشارسنج‌های دیجیتال دقیق نیستند و مقداری خطا دارند. این حرف می‌تواند تا حدودی درست باشد و دلیل آن استفاده‌ی ناصحیح از فشارسنج دیجیتال است. یکی از این اشتباهات هم راستا و هم سطح نبودن فشارسنج با قلب است. قرار گرفتن درست سنسور در جلوی بازو و بر روی سرخرگ اصلی دست بسیار مهم است. استفاده از کاف نامناسب یا بستن اشتباه آن باعث فاصله گرفتن سنسور از رگ اصلی و عدم تشخیص صحیح نبض می شود. طبق آمار از هر سه نفر یک مفر کاف را اشتباه می بندد. وضعیت و حرکت بدن هنگام فشارگیری در نتیجه تاثیرگذار خواهد بود. در ضورت داشتن دستگاه های دیجیتال باید به باتری آن نیز توجه کرد.

فشارسنج 5

 

قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

بایگانی

آخرین دیدگاه‌ها

بایگانی

اخبار